czwartek, 17 sierpnia 2017

Czwartek z kryminałem - Top 10 autorów

         


Wiele osób zasięga u mnie porady, co do wyboru interesujących kryminałów. Schlebia mi niesamowicie, że sugerujecie się moimi opiniami. Oczywistym jest, że kryminały i thrillery czytam najchętniej, a więc to na ich temat mam najwięcej do powiedzenia. Dlatego postanowiłam, że stworzę serię postów, która przybliży Wam moje czytelnicze zainteresowania i być może ułatwi Wam wybór kolejnej lektury lub zainspiruje do poznania nowego autora. 

Na początek przedstawię Wam moich top autorów. Tych, piszących mrożące krew w żyłach historie, ale i tych, którzy są mistrzami kryminalnej zagadki, a której rozwiązania nie odgadniecie do końca. To autorzy, których polecam w ciemno, bo wiem, że żadna z ich książek nie zawiedzie. 


1. Harlan Coben


 



Król nad królami. Kto nie zna jego książek? Przyznawać się szybko! 

Amerykański pisarz. Naliczyłam, że napisał 29 książek, z których prawie wszystkie przetłumaczono na język polski. Z książkami Cobena kojarzę wydawnictwo Albatros. 

Kryminały Cobena charakteryzują się ciekawymi pomysłami na fabułę, niespodziewanymi zwrotami akcji i zaskakującymi zakończeniami. Większość osób, które zetknęły się z piórem Cobena, wraca do jego twórczości. 
Najbardziej polecam serię o Myronie Bolitarze, który wraz z przyjacielem Winem, wplątują się w nieciekawe historie, a ich sposób na wybrnięcie z kłopotów zawsze jest popisowy. Polubicie tę dwójkę, gwarantuję!

Zapewne zgodzą się ze mną 
Dominika https://dominika-m.blogspot.com/ 
i Paula http://www.ruderecenzuje.pl/

Na podstawie książek Cobena powstały filmy i seriale, m.in. Nie mów nikomu, Porzucony, Jedyna szansa.

Recenzja "Zostań przy mnie"


2. Tess Gerritsen







Pani Tess pisze różnego rodzaju książki, umiejętnie łącząc gatunki. Od mocniejszych kryminałów po łagodniejsze thrillery. Czasem nie potrafię rozgryźć jej stylu, choć w sumie ta różnorodność jest atutem. 

Gerritsen to amerykańska pisarka, która z zawodu jest lekarzem. Wikipedia podpowiada, że napisała 27 powieści. Wśród nich znajdziemy w szczególności romanse kryminalne, które polubiłam najmniej i thrillery medyczne. Z powodu wykonywanego zawodu, większość książek Gerritsen zawiera wątki medyczne, które nie są skomplikowane dla przeciętnego czytelnika, a nadają charakteru jej książką. 

Szczególnie polubiłam serię o policjantce Jane Rizzoli, która współpracuje z patologiem sądowym Maurą Isles. W swoich kryminałach medycznych Tess nie stroni od mocniejszych opisów zbrodni, ale obok prowadzonego śledztwa, skupia się również na życiu bohaterek.



3. Simon Beckett


    


Nie boisz się drastycznych opisów denatów i miejsc zbrodni? Beckett zapewni Ci dreszczyk emocji.

Brytyjski dziennikarz i pisarz. Zasłynął serią kryminałów o doktorze Davidzie Hunterze - antropologu sądowym. Do tej pory ukazało się 5 książek tej serii, ostatnia "Niespokojni zmarli" w maju tego roku. 

Kryminały Becketta charakteryzują się antropologicznymi ciekawostkami, dotyczącymi stadiów rozkładu zwłok (np. topielców). Beckett będąc dziennikarzem, zbierał materiały na "Trupiej farmie", słynnym miejscu, gdzie bada się, co dzieje się ze zwłokami po śmierci. Stąd jego zainteresowanie antropologią. Dla niektórych opisy mogą być nawet zbyt dosadne i obrazowe. Na pewno dodają książce wyrazu i charakteru. Poza tym akcja jest zawsze ciekawie skonstruowana, a bohater sympatyczny.

Uwielbiam jego książki! Ma mistrzowskie pomysły na zbrodnie, a jego obrazowo skonstruowane opisy zwłok i ciekawostki antropologiczne, są tym co kryminałomaniacy lubią najbardziej :)

Recenzja "Niespokojni zmarli"



4. Jo Nesbo


   Znalezione obrazy dla zapytania jo nesbo         Znalezione obrazy dla zapytania jo nesbo łowcy głów


Ten specyficzny autor, nie każdemu przypadnie do gustu. Jego kryminały są oryginalne i czasami "ciężkie" w odbiorze. Ale według wielu uważany za mistrza - zaliczam się do tej grupy.

Norweski pisarz, muzyk poprockowy. Świat pokochał go za cykl kryminałów, w których głównym bohaterem jest Harry Hole. Ale i inne jego książki cieszą się dużą popularnością. Nesbo spowoduje, że uwierzysz w niemożliwe. Jego bohaterowie nie cofną się przed niczym. Schronienie się w odchodach w wychodku, uciekając przed mordercą? Tylko Nesbo ma takie pomysły :)

Z ciekawostek: Nesbo napisał również serię książek dla dzieci.



5. Camilla Lackberg






Podczas czytania jej książek, zakiełkowała we mnie myśl o prowadzeniu bloga. Rozsadzały mnie emocje, które chciałam przekazać światu. Dzięki Camilla - bez Ciebie by mnie tu nie było. 

Lackberg napisała serię książek o pisarce Erice Falck, która oprócz pisania i wychowywania dzieci, pomaga swojemu mężowi-policjantowi, w znajdowaniu morderców. Jak na małą mieścinę, w której żyją, Fjalbacka jest prawdziwą wylęgarnią tajemnic i kolebką przestępców. 

Do czysto kryminalnej akcji, Lackberg wplata również wątki obyczajowe. Dzięki temu można poczuć sympatię do bohaterów, którzy oprócz prowadzenia śledztw żyją "normalnym" życiem i mają przyziemne problemy. 

Lubię Lackberg, dlatego nie przeczytałam jeszcze wszystkich części. Już na początku obiecałam sobie "dozowanie" jej książek, aby za szybko się nie skończyły. Na szczęście w listopadzie premiera już 10 części sagi "Czarownicy"!

Recenzja "Księżniczka z lodu"


6. Karin Slaughter

Znalezione obrazy dla zapytania slaughter karin     Znalezione obrazy dla zapytania slaughter karin


Kolejna kobieta w zestawieniu. Zastanawiam się skąd biorą się pomysły na tak brutalne i wyszukane zabójstwa w głowie tej niepozornej Pani. 

Amerykańska pisarka. Do tej pory napisała kilkanaście książek, większość w ramach dwóch serii: Hrabstwo Grant i Will Trent. Niestety, jeszcze nie wszystkie przełożono na język polski. 

Książki Slaughter charakteryzują się mocną analizą tła zbrodni, zarówno przyczyn społecznych, jak i psychicznych.W końcu za każdym przestępstwem kryje się motyw. Gdy dodamy do tego niezwykle dosadne opisy zbrodni i nieszablonowe pomysły, mamy kryminał idealny. Jednak uprzedzam - nie każdy wczuje się w tak mocne kryminały. 

Recenzja "Płytkie nacięcie"



8. Jorn Lier Horst






Do tej pory przeczytałam tylko jedną książkę Horsta, jednak już wskoczył na moją listę, dlatego na mojej półce mam już kolejne 3 części w kolejce do przeczytania.

Norweski pisarz. Horst był policjantem, więc jego kryminały cechuje realizm, często inspirowane są rzeczywistymi śledztwami, nad którymi pracował w przeszłości. W swoich książkach skupia się na pracy policjantów. Sam zaznacza, że starał się wykreować bohaterów swoich książek na "prawdziwych" policjantów i przedstawić jak w rzeczywistości wygląda ich praca nad sprawami zabójstw. Nie chciał tworzyć kolejnych wyidealizowanych postaci, czy często spotykanych w kryminałach policjantów rozwodników, czy alkoholików. 

Czytając jego książki, z tyłu głowy ma się myśl: "to wydarzyło się naprawdę". To zdecydowany atut. Horst często opisuje nierozwiązane dotąd sprawy, choć w jego książkach znajdują swoje zakończenie, a sprawcy zostają schwytani. Czy chociaż w ten sposób chce oddać sprawiedliwość ofiarom, a może przypomnieć o sprawach po latach, z nadzieją, że znajdą się nowe dowody?




9. Remigiusz Mróz
 Znalezione obrazy dla zapytania remigiusz mróz  



Z kolei ten Pan, wpisuje się doskonale w mój kryminalny gust, biorąc pod uwagę rynek polski. Pisze na światowym poziomie, ma mroczne i zaskakujące pomysły. I jest prawnikiem, za co lubię go jeszcze bardziej :)

Od 2013 roku napisał już (uwaga!) 23 powieści. Tworzy kilka serii: z komisarzem Forstem, z Joanną Chyłką, Parabellum, w kręgach władzy, a oprócz tego wspaniałe, jednoksiążkowe powieści. Mistrzowsko łączy gatunki i doskonale odnajduje się w różnej tematyce. Od kryminałów prawniczych, po powieści historyczne, wciela się w umysły zdeprawowanych morderców, nie stroni od tematyki politycznej. Każdy z jego pomysłów jest oryginalny i dopracowany, akcja zawrotna, a jej zwieńczenie niespodziewane i szokujące. Bohaterowie są charakterystyczni i barwni. Jeśli ktoś nie poznał jeszcze Chyłki, to musi koniecznie. 

Ostatnio Mróz przyznał się do pisania pod pseudonimem. Kojarzycie Ove Løgmansbø i jego Trylogię z Wysp Owczych? Tak - to Mróz we własnej osobie. Swoim wyznaniem sprawił dużą niespodziankę czytelnikom. 

Skąd bierze inspiracje i siły do pisania tak wielu powieści, łącząc to wszystko z pracą? Nie wiem, ale podziwiam. 

Recenzja "Kasacja"



10. Kristina Ohlsson






Jej pierwszą książkę czytałam bardzo dawno temu, ale zapadła w mojej pamięci tak mocno, że do dziś uważam ją za jeden z najlepszych kryminałów, jakie czytałam.

Szwedzka pisarka, politolog, analityk policyjny, była urzędniczka ds. zwalczania terroryzmu w OBWE, wcześniej pracowała w szwedzkich służbach specjalnych i ministerstwach. Tak bogaty życiorys i doświadczenie muszą mieć przełożenie na książki, zwłaszcza w kwestii pomysłów i fabuł zaczerpniętych praktyki zawodowej. 

W książkach Ohlsson znajdziemy wyraźnie zarysowane tło obyczajowe, szeroko przedstawia psychikę i motywy działania sprawców, ale skupia się również na drugiej stronie - policjantach. W serii o Fredrice Bergman pokazuje drugą stronę medalu pracy w policji, ale też zwraca uwagę na sytuację kobiet w tym zawodzie, które często są niedoceniane, a wiele razy traktowane niesprawiedliwie, tylko ze względu na swoją płeć. 


Wiele kryminałów mam już za sobą, ale jeszcze więcej (na szczęście!) przede mną. To samo dotyczy autorów. Zdaję sobie sprawę, że moja lista będzie ruchoma i zapewne jeszcze nie jedno nazwisko do niej dopiszę. A może ktoś straci w moich oczach. Przede mną wieczory z Hjorthem i Rosenfeldem, Lee Childem, Chrisem Carterem, Alex Marwood, Hakanem Nesserem, Leifem GW Perssonem, Charlote Link, Katarzyną Bondą i wieloma innymi.

Jacy są Wasi ulubieni autorzy kryminałów? Będę wdzięczna za odpowiedzi - może dopiszę do listy kolejnych :)


19 komentarzy:

  1. O tak, zgadzam się co do Cobena. Niezaprzeczalny mistrz pióra jak dla mnie. Remigiusz Mróz, Tess Gerritsen, Karin Slaughter oraz Jorn Lier Horst znajdują się i na mojej liście. Ale na pierwszym miejscu, tuż obok Cobena znajduje się Chris Carter (tak, piszę to specjalnie, żeby Cię zachęcić do poznania tego autora xd) Jo Nesbo też lubię, ale niektóre książki średnio mi się podobały. Może go nie uwielbiam, ale lubić na pewno lubię. :D
    Myślę kogo jeszcze umieścić na swojej liście i chyba dodałabym jeszcze Lisę Gardner, no i oczywiście Arthura Conana Doyle'a za Sherlocka <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Arthur Conan Doyle to niekwestionowany król! Nie musisz mnie dłużej namawiać na Cartera, bo jego książki będą tymi, które kupię w pierwszej kolejności :D A ja Ci nie odpuszczę Becketta, bo wiem, że będzie w Twoim guście! <3

      Usuń
  2. Ja w ostatnich latach coraz chętniej sięgam po kryminały rodzimych autorów. Mróz to dla mnie literacki geniusz! Polecam też Paulinę Świst, jej "Prokuratora" czytałam jednym tchem!. Ostrzegam, to nie jest typowy kryminał, raczej połączenie kryminału, sensacji i romansu. Moim zdaniem warto dać mu szansę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Prokuratora" mam i niebawem się za nią zabiorę :D Chociaż różne opinie słyszałam na temat tej książki. Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Czy nie brakuje przypadkiem miejsca 7? :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście! Trzeba to naprawić :D Dziękuję, widać, że uważnie czytałeś/aś post :) Pozdrawiam

      Usuń
  4. 2,3,4 i 9 znam :) Może nie za dobrze, ale znam :) Muszę z bólem przyznać, że mało ostatnio czytam kryminałów i sensacji :( Bardzo też lubię naszych rodzimych autorów :) Miłoszewski i jego genialny Szacki. Ciszewski i świetna seria Meteo, albo cykl www. Wroński z cyklem retro o komisarzu Maciejewskim :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Miłoszewskiego szykuję się od dawna, ale jakoś nie miałam okazji jeszcze kupić :) Pozdrawiam!

      Usuń
  5. A ja jakoś za Cobenem nie przepadam. Jego książki są przyjemne ale jakoś mnie nie zachwyciły.
    Za to z wielką chęcią przeczytałabym "Niechciane". Chyba muszę poszukać tego w bibliotece.
    Dla mnie królową kryminału jest Agatha Christie a królem Arthur Conan Doyle. Ale bardzo z twojej listy lubię Becketta. Chemia śmierci niesamowicie mi się podobała :)
    Pozdrawiam
    http://bakerstreetlibrary.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Niechciane" polecam, ale ciężko ją dostać gdziekolwiek. Christie i Doyle to matka i ojciec kryminałów! Uwielbiam! Nie uwzględniłam ich w liście, bo chyba każdy zna (a przynajmniej każdy powinien znać!). Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Z Gerristen i Beckettem muszę się wkrótce zapoznać, ponieważ mnie intrygują. Coben już czeka na półce, ale jakoś nie mogę po niego sięgnąć. Nesbo naprawdę polubiłam i niesamowicie mnie wciągnął, chociaż ekranizacja Łowców Głów była dla mnie totalną klapą.
    Z Mrozem się nie polubiłam, ale daję mu kolejną szansę.
    Jeśli chodzi o moje ulubione kryminały, to póki co, na pierwszym miejscu znajdują się Hjorth i Rosenfeldt <3

    Pozdrawiam serdecznie,
    Cass z cozy universe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hjorth i Rosenfeldt już czekają na półce :D Polecam i Cobena i Becketta i Gerritsen :) Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Wstyd się przyznać, ale Coben jeszcze przede mną... Za to bardzo lubię Camillę Lackberg i Tess Gerritsen. Czaję się też na Becketta, choć trochę obawiam się potem o swój sen ;) Świetne zestawienie!
    https://ostatniakapit.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Becketta koniecznie, choć rzeczywiście ma mocniejsze kryminały niż Camilla i Tess :) Ale powinnaś być zadowolona. Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Z całej listy nie czytałam tylko kryminałów Pani Ohlosson, ale moimi ulubionymi kryminałami są autorstwa duetu Hjorth, Rosenfeldt :) Polecam! Ostatnio odkryłam Horsta i właśnie czytam jego drugą książkę. Też mi nie podpasowały romanse kryminalne Tess Gertissen :) świetne zestawienie :)K.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejna osoba poleca Hjortha i Rosenfelda. Już wiem jaki będzie mój następny wybór :) Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam!

      Usuń
  9. O! Klasyka kryminału :)
    Tess Gerritsen w istocie zawojowała dreszczykiem w moim życiu nie raz!
    Wolę jednak jej pierwsze utwory, mają w sobie więcej świeżości :)
    Co do R. Mroza, jak dla mnie jest go zbyt wiele w mediach.

    Pozdrawiam!
    Madame Booklet

    OdpowiedzUsuń
  10. Dopisałabym do listy Henninga Mankella i jego kryminały z komisarzem Wallanderem. Niezwykle je polubiłam;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Recenzja brzmi naprawdę zachęcająco. Będę musiałą zamówić tą książkę. Właśnie przeglądam Polskie kryminały na https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/najlepsze-polskie-kryminaly i moja lista książek do przeczytania się powiększa :)

    OdpowiedzUsuń