sobota, 19 marca 2016

#1 "Łowcy głów" Jo Nesbo


Tytuł: Łowcy głów
Autor: Jo Nesbo
Wydawnictwo: Wydawnictwo Dolnośląskie
Liczba stron: 219
Okładka: miękka
Cena z okładki: 14,99 zł


"Mój mózg pracował tak, jakby wspinał się pod górkę, i zdołał wysnuć tylko jeden wniosek: że brakuje mi wszystkiego. Broni, możliwości odwrotu, planu i czasu. Gdybym zaczął biec, nie minęłoby dziesięć sekund, a już miałbym dwudziestokilogramowego niether terriera wczepionego w ścięgno Achillesa i dziewięciomilimetrową kulkę w tyle głowy. Krótko mówiąc, miałem przesrane."


Roger Brown jest doskonałym headhunterem. Sam uważa się za króla wśród łowców głów. W swojej pracy korzysta z manipulacji oraz doskonałych technik przesłuchań, zaczerpniętych od FBI. Ma piękną żonę, pieniądze, obraca się w doskonałych kręgach towarzyskich. Jest typowym człowiekiem sukcesu. Wydawałoby się, że ma wszystko, jednak dla Rogera Browna to wciąż za mało. Kradnie dzieła sztuki, aby zrekompensować żonie brak potomstwa, a sobie niski wzrost i życie w cieniu ojca, pijaka.


Na drodze Rogera pojawia się Clas Greve. Przystojny i inteligentny obcokrajowiec, którego Roger ma zrekrutować. Gdy okazuje się, że Greve posiada bezcenny, zaginiony obraz, Brown zatraca się w euforii i przygotowaniach do wielkiej kradzieży. Nie wyczuwa grożącego mu niebezpieczeństwa i zdrady. Król wreszcie trafił na godnego siebie przeciwnika.
Ocierając się o śmierć, jest zmuszony dokonać rewizji swojego dotychczasowego życia, zdecydować komu może zaufać. A może nikomu? Aby przetrwać zejdzie z królewskiego tronu i posunie się do niewyobrażalnych działań.



"Złapałem tekturową rolkę po papierze toaletowym i wsunąłem ją do ust. Sprawdziłem, jak szczelnie jestem w stanie zacisnąć wokół niej wargi. Potem podniosłem pokrywę kibla. Buchnął smród."


Jak zakończy się starcie dwóch królów? Na pewno zaskakująco. Jo Nesbo jest niewątpliwym mistrzem gatunku. Niektóre wydarzenia bywają nieprawdopodobne, jednak Nesbo sprawia, że dla czytelnika stają się możliwe. Doskonale buduje napięcie, choć przez pierwsze rozdziały akacja rozkręcała się powoli. Oczywiście mogłabym się przyczepić do kilku rzeczy, ale Nesbo się wybacza. Książkę czyta się bardzo płynnie, napisana jest pięknym stylem. Kto zetknął się z  piórem Nesbo, wie o co chodzi.


Warto zaznaczyć, że na podstawie powieści powstał film pod tym samym tytułem, zrealizowany przez producentów trylogii Millenium Stiega Larssona.


Pozycja jest zdecydowanie godna polecenia. Jeden z tych kryminałów, które pozostają w pamięci.


W mojej ocenie 8/10.

"Ta dokładność zwabiła cię tutaj - ciągnąłem. - Na to ostatnie interview. Bo wiesz, jesteś człowiekiem, którego szukałem na to stanowisko. Nie tylko wierzę, ale po prostu wiem, że nadajesz się idealnie do tej pracy. A to oznacza, że praca jest idealna dla Ciebie. (...) nie odpowiedział. Patrzył tylko na siebie. Od krwi czerń jego swetra jeszcze bardziej się pogłębiła."



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz