środa, 18 sierpnia 2021

#70 "Bibliotekarka z Paryża" Janet Skeslien Charles


Tytuł: Bibliotekarka z Paryża
Autor: Janet Skeslien Charles
Wydawnictwo: Mando
Data premiery: 16 czerwca 2021
Liczba stron: 432
Egzemplarz recenzencki


Odile to młoda dziewczyna pełna pasji i miłości do książek. Chwilę przed wybuchem wojny dostaje angaż w Amerykańskiej Bibliotece w Paryżu. Tam poznaje międzynarodową społeczność, zawiera przyjaźnie, otwiera się na świat. Między regałami rozkwita jej życie uczuciowe. Gdy nadchodzi wojna, Odile robi wszystko, aby nie zamknięto biblioteki, a książki wykorzystuje jako broń do walki z okupantem. Jednak jej losy naznacza piętno wojny...

Po kilkudziesięciu latach od tych zdarzeń, nastoletnia Lily, zaczyna interesować się intrygującą sąsiadką. Starsza, dystyngowana i samotna Pani, wydaje się nie pasować do małomiasteczkowego amerykańskiego stylu życia, a jej historia owiana jest tajemnicą. Gdy się zaprzyjaźnią, Lily pozna przeszłość Odile, a Odile wpłynie na przyszłość Lily. 

Zaczytując się ostatnio w tematyce wojennej, z ciekawością sięgnęłam po "Bibliotekarkę z Paryża". Już na wstępie zaznaczę, że wybierając taką literaturę liczę, a przynajmniej jestem przygotowana, na silne emocje, "mocne" wydarzenia lub porywającą historię miłosną. Tutaj, trochę mi takich zabrakło. Początkowo intrygowała mnie historia Odile i ciekawiło połączenie z losami nastoletniej Lily (wydarzenia osadzone są w przedwojennej i wojennej Francji oraz w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych, opisane z perspektywy dwóch kobiet). Niestety z kolejnymi stronami moje zainteresowanie malało, a samo zakończenie lekko zawiodło. Z tego powodu czytałam ją za długo. 

Nie oznacza to, że książka jest kiepska. Mam sentyment do historii o książkach i ludziach w nich zakochanych, podobnie jak ja. Po prostu czegoś innego oczekiwałam, a może jej nie doceniam, o czym mogą świadczyć pozytywne recenzje i oceny na lubimyczytac.pl. 

To książka silnie ukazująca relacje międzyludzkie, które wojna i trudne sytuacje życiowe wystawiły na ciężkie próby. O przyjaźni, miłości, stracie najbliższych, relacjach rodzinnych, pracy, a przede wszystkim o zmianach, jakie zachodzą w ludziach pod wpływem traumatycznych zdarzeń. O tym jak łatwo przychodzi nam ocenianie innych.

Zdecydowanie polubiłam postać Odile, która była  niezależna i nie bała się gonić za marzeniami, mimo niesprzyjających czasów. Stawiała czoła nie tylko okupantowi, ale i mężczyznom, którzy próbowali sterować jej życiem.

Myślę, że wiele czytelników, a zwłaszcza czytelniczek odnajdzie w tej książce "coś" czego ja niestety nie odnalazłam. 


Ocena: 3/5
 



1 komentarz:

  1. Szkoda, że nie do końca Cię ten tytuł przekonał, bo w sumie opis brzmi nieźle, no i sporo osób wypowiadało się pozytywnie. Kurczę, teraz to nawet nie wiem, czy tracić czas na ten tytuł... w sumie tematyka wojenna nie jest mi jakoś specjalnie bliska.

    OdpowiedzUsuń